Jet en Jan
Op stap met Jet en Jan, jong in 1910.
In het Jan Visser museum komen leerlingen van groep 5 bij elkaar in het museum om honderd jaar terug in de tijd te gaan.
Samen met de tweeling Jet en Jan maken de kinderen kennis met het dagelijkse leven in 1910. Daarbij komen de thema’s kleding, wonen, werk, school, voeding, vervoer en spel aan bod. Het project is op maat gemaakt voor Helmond, het voorleesverhaal speelt zich daar af en aan de hand van oude foto’s kunnen de leerlingen vroeger en nu vergelijken. Ze leren niet alleen veel over het dagelijkse leven in 1910 maar reflecteren ook op het heden, op hun eigen dagelijks leven: hoe is dat anders of hetzelfde als bij Jet en Jan? En dat allemaal vooral door te doen! Onder begeleiding van enthousiaste vrijwilligers gaan de leerlingen zelf aan de slag met de voorwerpen uit de tijd van Jet en Jan. Denk aan: zelf zeep kloppen en de was doen, koffie malen, schrijven met een griffel op een leitje, sokken stoppen, bonen wegen en oude spelletjes. De kinderen worden ontvangen en na een korte inleiding over hoe het leven er ongeveer uit zag ruim 100 jaar geleden, hoe men leefde, hoe men woonde en speelde, de spelletjes, de karweitjes thuis, kleding en schoeisel gaan de kinderen in groepjes hun karweitjes doen. Een of twee andere vrijwilligers hebben de begeleidende ouders intussen uitgelegd hoe ze de kinderen moeten leren hun karweitjes te doen. De vrijwilligers zien toe dat alles goed verloopt en geven extra uitleg indien nodig, houden de tijd in de gaten en zorgen voor koffie voor de begeleiders. Als de karweitjes gedaan zijn komen de kinderen weer in het filmzaaltje bij elkaar. Dan bespreekt men met de kinderen hoe ze het vonden en toetst of ze het ook begrepen hebben. Zonder uitzondering is er altijd geweldig veel enthousiasme bij de kinderen, bij leraren en ouders/begeleiders.
Soms geeft men nog een aanvulling op het een en ander of op vragen van de kinderen en sluit hierna de middag af.